Tampereen radiolentäjistä 2000-luvulle

Yhdistyksen toiminta alkoi jo 11. helmikuuta 1973 jolloin pidettiin Tampereen Radiolentäjien perustamiskokous. Vuonna 1974 yhdistyksen nimi muutettiin Tampereen RC-Lentäjät ry:ksi. Yhdistys on rekisteröity samalla nimellä vuonna 1976.

Toimintaa Härmälän lentokentällä

Alkuaikoina yhdistys lennätteli Härmälän kentällä. Toimintaan osallistui aluksi vain kourallinen harrastajia mutta nopeasti jäsenmäärä kasvoi ja pian yhdistyksellä oli lähes 100 jäsentä. Toiminta oli vilkasta koska lennätyspaikka oli lähellä kaupungin keskustaa. Lennokkeja saatiin tuolloin lennätellä Härmälän lentokentän kiitotieltä sekä kiitotien vieressä olevalta ruohikolta.

Toiminta oli sulassa sovussa liikennelentokoneiden, siviilikoneiden ja purjelentokoneiden kanssa. Talvitoiminta oli keskittynyt Talvitien päähän Härmälään missä lennäteltiin hyvin pitkään vielä 90-luvulla.

Kenttä Hervantaan

Tampereen kaupunki rakennutti 80-luvun alussa uuden lentokentän Pirkkalaan jolloin Härmälän lentokentän toiminta lopetettiin ja yhdistys joutui hankkimaan uuden kentän. Yhtenä vaihtoehtona tutkittiin Alasjärven ja golf-kentän välistä peltoaluetta mutta siihen kohtaa kaavailtiin hotellia joten hankkeesta luovuttiin. Hervannasta löydettiin vanha kaatopaikka joka oli suljettu. Kaatopaikan päälle saatiin kaupungilta lupa rakentaa lennokkikenttä.

Vuonna 1984 uudeksi kentäksi tuli Hervannan lennokkikenttä joka oli siis rakennettu kaatopaikan päälle. (Nykyisin paikalla on poliisikoulun ajoharjoittelurata). Paikka oli Vaajakadun päässä. Alueella ei ollut juuri muita rakennuksia kuin Hervannan Ammattioppilaitos eli se sopi varsin hyvin alkuaikoina lennokkikentäksi. Hervannan kentällä toimittiin pitkään 90-luvun puoleenväliin saakka jolloin poliisikoulu rakennettiin ja lennokkikentästä jouduttiin luopumaan.

Väliaikainen kenttä Vihilahteen

Hallitus etsi kenttää ja kaupungin tonttipäällikön avustuksella vihdoin löydettiin sopiva paikka Vihilahdesta. 1996 saimme käyttöömme Vihilahdessa sijainneen alueen joka oli Vihilahdenkadun ja kävelytien välissä. (Nykyään paikalla sijaitsee kerrostaloja) Väliaikaisella kentällä toimittiin muutama vuosi. Kun poliisikoulu oli saatu valmiiksi johtokunta neuvotteli poliisikoulun kanssa jotta lennokkeja voisi lennätellä jälleen Hervannassa. Lopulta poliisikoululta saatiinkin lupa toiminnan jatkamiseen Hervannassa.

Takaisin Hervantaan poliisikoulun ajoradalle

Yhdistys sai luvan käyttää nykyisen poliisikoulun yhteyteen rakennettua ajoharjoittelurataa. Ajoharjoittelurata sijaitsi suurin piirtein siinä missä vanha 80-luvulla rakennettu kiitotie oli ollut. Paikka kävi siis kohtuullisesti toimintaan. Asfaltti oli tietysti hieno asia mutta valitettavasti Hervantaan oli jo siinä vaiheessa rakennettu paljon lisää rakennuksia kentän läheisyyteen. Alkuperäinen nurmikkokiitotie oli rakennettu aivan eri ympäristöön 80-luvun alussa.

Hervannassa toimittiin vielä muutama vuosi kunnes 2005 kenttä jouduttiin antamaan pois poliisikoulun laajennuksen yhteydessä.

Muutamia kuvia vuosien varrelta

Klikkaile kokoruudun kokoiseksi, selaile helposti nuoli-näppäimillä.

Ja kukahan mahtaa olla tämä onnellinen uuden Deltan omistaja ?
« / 54 »